Magdalena Barczyk-Kurus, Ferwor – obiekt strategiczny Wędrowiec, cykl Lekcja anatomii, akryl na płótnie, 90×100 cm, 2020
MAGDALENA BARCZYK-KURUS
2005 – 2012 studia na wydziale artystycznym Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie (kierunki: Malarstwo, pracownia prof. Wernera Lubosa – dyplom z wyróżnieniem; Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuk Plastycznych)
2000 – 2005 Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie.
Od 2010 r. działa w Stowarzyszeniu Historycznym Reduta Częstochowa, którego jest współzałożycielką; oprócz sztuki interesuje się historią i zabytkami Częstochowy, nad którymi prowadzi badania.
Nagrody i wyróżnienia:
2018 – III Miejsce – Nagroda Dyrektora Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie, IV Międzynarodowy Konkurs Artystyczny Pejzaż Współczesny
2013, 2011, 2004 – Stypendium Artystyczne Prezydenta Miasta Częstochowy
2011 – Stypendium Rektora Akademii im. J. Długosza w Częstochowie za osiągnięcia artystyczne
2010 – Wyróżnienie Honorowe, IV Ogólnopolski Konkurs im. M. Michalika na Obraz dla Młodych Malarzy
2004 – Wyróżnienie, Międzyszkolny Konkurs Plastyczny „Żydzi polscy – tradycje i obyczaje”, Częstochowa
2003 – Nagroda, VIII Ogólnopolski Konkurs Twórczości Plastycznej Dzieci i Młodzieży „Cztery pory roku na Jurze Krakowsko – Częstochowskiej”
2001 – Nagroda, VI Ogólnopolski Konkurs Twórczości Plastycznej Dzieci i Młodzieży „Cztery pory roku na Jurze Krakowsko – Częstochowskiej”
Publikacje:
Częstochowscy architekci dwudziestolecia międzywojennego (1918 – 1939), [w:] Rocznik Muzeum Częstochowskiego 2011\2012, t. 12, pod red. E. Miszczyńskiej, Częstochowa 2013
Ponadto udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych i pokonkursowych oraz kilkunastu indywidualnych. W 2017 r. znalazła się w gronie 9 najzdolniejszych absolwentów, którzy ukończyli kierunek Malarstwo na Częstochowskiej AJD.
WYBRANE WYSTAWY
2020 – „Lekcja anatomii” – wystawa indywidualna, Częstochowa, Ośrodek Promocji Kultury Gaude Mater
2019 – „Zoom na Szczecin II – Barwne konstelacje świata”, Szczecin, Filharmonia im. M. Karłowicza
2018 – IV Międzynarodowy Konkurs Artystyczny Pejzaż Współczesny, Częstochowa, Miejska Galeria Sztuki
2018 – VI Ogólnopolski Konkurs im. M. Michalika na Obraz dla Młodych Malarzy, Częstochowa, Miejska Galeria Sztuki
2018 – II Przegląd Sztuki Współczesnej Nowa Awangarda, Katowice, Galeria Szyb Wilson
2018 – Konfrontacje Sztuki, Warszawa, Galeria Test
2016 – 4. Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego „Jesienne Konfrontacje”, Rzeszów, Biuro Wystaw Artystycznych
2013 – Konkurs Malarski im. L. Wyczółkowskiego, Bydgoszcz, Galeria Miejska BWA
2013 – IBMPS „Dyplom – Początek Drogi”, Kraków, Galeria Pryzmat
2013 – VI Międzynarodowe Biennale Pasteli, Nowy Sącz, Galeria Sztuki Współczesnej BWA SOKÓŁ
2012 – Landschaftlich Arbeiten mit, inund uber Natur – Frank-Loebsche Haus einladen, Niemcy
2012 – VII Międzynarodowe Biennale Miniatury, Częstochowa, Ośrodek Promocji Kultury Gaude Mater
2011 – 6 Światów, Częstochowa, Miejska Galeria Sztuki
2010 – Zawsze z Nadzieją. VIII Dni Kultury Chrześcijańskiej, Częstochowa, Muzeum Sztuki Współczesnej XIX i XX wieku
O MALARSTWIE
Tematem przewodnim mojego malarstwa jest światło, jego wpływ na zmianę tonacji barwnej i temperaturowej otoczenia oraz na wybrany przeze mnie obiekt. Jednym ze środków formalnych, pomagającym mi spotęgować efekt światłocienia, jest gruba faktura stwarzająca pozory płaskorzeźby i pewnej trójwymiarowości. Buduję obrazy na zasadzie zestawień kontrastów kolorystycznych, światłocieniowych oraz fakturalnych. Dążę do tego, by niedotykalnemu promieniowi świetlnemu nadać pozoru materialności a otaczający świat pokazać poprzez moje indywidualne spojrzenie.
Od 2009 roku główną inspirację stanowią dla mnie obiekty architektury militarnej. Proste, geometryczne, monumentalne sylwetki schronów niezwykle mnie intrygują i stwarzają idealne możliwości do studiowania światła w każdym aspekcie. Dla urozmaicenia kompozycji oraz uzmysłowienia widzowi prawdziwego ogromu tych budowli stosuję plany rzutów poziomych. Kolorystyka oraz sposób komponowania sprawiają, że obrazy nabierają tajemniczego, dramatycznego wydźwięku, czym szokują, ale jednocześnie zapraszają do oglądania.